måndag 24 november 2008

Snö

Nä ni är det dags att börja blogga lite mer intensivt. Jäjä. I fredags hade jag äntligen tentan i rysk kulturhistoria. Jag o Gustaf (han gillar med Slovenien o Transsylvanien o Laibach, en broder i nördighet så att säga) pluggade dagen innan o jag tror tentan gick bra för oss båda. Nu har jag alltså avklarat halva latinkursen, hela rysk kulturhistoria (för resten har jag gjort för länge sedan, flera år sedan...) o högskoleprovet (1,7!). I lördags firade jag o Elmir detta med att ha vår efterlängtade inflyttningsfest. Han hade bunkrat upp med ett par flak öl o en låda vin, jag fyllde på med snacks o grejer.

Elmir har haft världens sämsta matlagningssjälvförtroende (iallafall när det gäller sånt han tror är krångligt), men i lördags gjorde han supergod tzatsiki med turkyoghurt, gurka, vitlök o kryddor. Finemang. Han har även börjat baka bröd o så har vi gjort lasagne o annan supergod mat. Nästa projekt är nog rödbetsbiffar eller blåbärsmuffins. Antagligen både och men inte samtidigt... :) Jag var hemma i Blekinge förra helgen, så då passade jag på att släpa hit hemodlad purjolök, gul lök, rödlök, palsternackor, morötter, vitkål, kålrötter, rödbetor, brysselkål, äpplen o potatis. Vårt ekovegokök är helt fantastiskt! Nu när jag har läst "Den hemlige kocken" o har blivit mycket mer uppmärksam på matvaror med konstiga tillsatser i, så är det den största lyxen att ha hemmaodlade ekologiska grönsaker att gnaga på. Särskilt när man inte äter kött. Yada yada. Life is good.

Idag har jag dock ont i huvudet men har läst en del av latinläxan som är en text av Caesar. Den handlar om tyska älgar. Skitskumt. Alces i nominativ. Alcis i genitiv. Hmmm. Snart ska jag dock ut o gå en runda så jag får lite frisk luft o förhoppningsvis kan få bort huvudvärken på något vis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag saknar dig! Jag vill inte lasa den boken.. Jag missade inflyttningsfesten :(. Snartsnart ska vi dricka massor av te, puss!

Pingvinkvinnan sa...

Jag saknar dig med! Jag kommer till dig i jul, om du inte har lust med en karlskronaturné. Vet du vilka datum du ska vara hemma? vi hörs. puss o kram!