fredag 6 februari 2009

Demon/demens

Nu ska vi reda ut begreppen lite grand efter en fråga från Stina. Om demens är ett adjektiv på latin och betyder "galen", så är demon ett substantiv på grekiska (daimon), och det betyder helt enkelt ond ande, gudaväsen, tilldelaren (av ont och gott). Har jag nämnt att min etymologiska ordbok är min bästa icke-levande vän? :)

Hur som helst. Idag har det varit både grekiska och latin i skolan, vi har haft lektioner i omvårdnadsdokumentation och etik. Lite segt att bara sitta och lyssna en hel dag, men samtidigt skoj att vi har tre etiklektioner och får diskutera med läraren. Vi tog upp fallet med poliserna som uttalade sig rasistiskt under "Rosengårdskravallerna" i december och om hur viktigt det är att ha ett etiskt förhållningssätt hela tiden. Det går inte att säga vad som helst om en person även om den är död och ligger framför en på obduktionsbordet (för att vara drastisk), det är nästan ännu viktigare att visa respekt då.

I kväll blir det nog lite deckarläsning (I Hades käftar, utspelar sig i Romarrikets Italien) och "På spåret". Jag anar nämligen att jag måste plugga lite i helgen så jag får ta det lugnt... fast jag hade nog tagit det lugnt ändå, det är skönt att chilla på fredagar. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men nu vill jag veta: Är Virus prins eller inte? ;)
Skrattar fortfarande åt det där om jag kommer på det...

Pingvinkvinnan sa...

hihi virus betyder visst slem, saft (speciellt giftig saft), gift, galla, ilska... Även osnygghet, snusk.

Prins: regis filius (kungens son), regulus. Mitt engelska lexikon vill ha "regina" till prinsessa men det går jag inte med på, det betyder ju drottning.

Ha en bra dag! ;)