onsdag 27 juni 2007

Jag hatar SJ

Idag har jag jobbat och hälsat på Jenny. Jag är otroligt seg idag men i morgon ska jag mest vila efter jobbet så det ska väl ordna sig.

Jag skulle kolla tågtiderna eftersom de efter två års arbete äntligen är klara med elektrifieringen (innan körde vi med ryska koleldade godsvagnar, så har vi det här i öster) av banan mellan Karlskrona och Kristianstad. Tågen har gått sedan lördagen den 17 juni. Det fanns inte en enda biljett den sträckan, vilket i mina ögon är mycket, mycket märkligt. Det har aldrig någonsin varit fullbokat när jag har åkt, inte ens vid jul. Eftersom det tidigare varit fel på bokningen och det tydligen inte fanns några biljetter när Jenny skulle åka hit i måndags, så ringde jag dem. Den likgiltiga tanten på SJ sa: "vi säljer inte biljetter mellan Karlskrona och Malmö längre. Det är Skånetrafiken och Blekingetrafiken som har hand om dem nu". Eh jaha. Men SÄG DET DÅ! Det finns inte en antydan till detta på SJ:s hemsida och jag antar att jag inte är den enda som blir berörd av detta. Tanten försökte även pracka på mig en biljett för 190 kr "för det finns varken studentrabatt eller ungdomsbiljetter längre" men jag kollade senare upp priset på Blekingetrafikens hemsida och det verkar vara runt 140 kr. Vuxenpris, om man har rabattkort vilket jag ska se till att ha. Jag har ett skånekort men jag får väl skaffa ett blekingekort med. Så får jag använda båda fast på olika ställen. Snacka om förvirrande.

Men varför har de ingen information på hemsidan? När Jenny frågade i Skåne så sa de att det är så många som åker tåg nu... eh men det har aldrig varit fullt ändå, det är helt orimligt... så hon fick åka via fukking Alvesta och Emmaboda vilket tog typ 100 år extra.

Jaja. Tur att det finns Swebus Express... vi får väl se, det kanske är ett bättre alternativ... de nya tågen går ju ändå inte eftersom något jädra elskåp har brunnit upp!

Mmm jag är trött som sagt var. Jag får ta tag i mitt tågåkande en annan dag. Nu är det sovdags.

Inga kommentarer: