söndag 7 september 2008

September!

Hej och hå vad tiden går... Jag o Elmir har varit i Polen nästan en vecka. Vi åkte med färjan över till Gdynia och tog sedan tåget till Gdansk, som är en förtjusande gammal stad. Den har varit tysk, blivit anfallen av tyskar, där har bott Nobelpristagare och upprorsmakare. Det finns en massa små, fina hus där och så har de bagerier/konditorier med bakelser överallt, som i St Petersburg (men utan en massa trafik). Alla polacker vi pratade med var snälla och försökte prata polska med oss. Ibland förstod vi det som var samma på ryska, ibland var det någon som pratade engelska.

Jag kan verkligen rekommendera folk att åka dit, det är skoj att åka färja (kanske inte lastbilsfärjan, den är mest full med tjocka lastbilschaufförer som äter baconberg till frukost) och Polen är vackert. Vi for en sväng till Malbork, en gammal fin riddarborg. Annars så tog vi det mest lugnt, åt och sov. Jag som jobbat intensivt hela sommaren sov 12 timmar någon natt och vi sov ofta en stund på eftermiddagen med... Gdynia är inte lika mysigt som Gdansk men det är också fint, där finns härliga stränder om man kommer lite tidigare på sommaren och vill bada.

Jag vet inte riktigt vad jag vill bli längre, kanske sjuksköterska eller något annat inom vården, men antagligen inte lärare. Jag ska ta ett uppehåll från studierna i höst, eller iallafall lärarstudierna. Det blir latin i stället, 15 HP på nybörjarkursen (alltså halvfart hela terminen). Cajsa är ju världens bästa lärare, där kan jag nog få tillbaka inspirationen. Jag kommer att börja jobba inom hemtjänsten i Lund, ska dit och prata med några glada damer i morgon.

Förresten så har jag o Elmir nu flyttat till en supermysig studentlägenhet, en tvåa här i Lund. Vi har en blå vägg i vardagsrummet, en röd vägg i köket, en klädkammare (oh my god jag har så mycket mer kläder än jag trodde), ett riktigt kök och ett äppelträd utanför (halva grannskapet har varit här o plockat äpplen idag). Vi har redan plockat upp våra grejer, köpt bokhyllor o en säng sedan i måndags då vi flyttade in, så nu är detta ett riktigt hem. Det kan möjligtvis komma bilder snart, jag tror jag vet var kameran är... :)

I går fyllde C 40 så han fick godis av oss o vi fick mat och trevligt sällskap. Före det så var mina fd korridorare Stina, Daria o Ylva här och fikade. Ylva har precis varit iväg i ett år o nu ska Stina med åka (London!) så det var kanske sista gången på länge som vi alla sågs. Men jag o Daria ska åka o hälsa på Stina (o jag ska hälsa på Urban med såklart) så fort vissa praktiska grejer är ordnade (typ var Stina ska bo hehe).

Nu ska jag väcka Elmir efter vår mastodontmiddag så vi kan knata iväg till bion om ett tag. Poka!

3 kommentarer:

Anonym sa...

så mysigt att åka iväg en vecka!

Anonym sa...

å jag har varit i england och sovit i en vecka efter hårt arbete på flex, ska nu arbete tre veckor till innan enkelresa tillbaka till england

glöm inte att besöka torhamnsvägen.....

u

Anonym sa...

nja, sovit å sovit, 3 fotbollsmatcher, 2 rocknrollconcerter, 2 bomäklarbesök, 2 amorteringsrådgivarebesök, 2 jobbförmedlarebesök, säkert något jag glömt.. å inatt är jag åter i jobb

u