fredag 19 december 2008

I knew it

Hmm någon har säkert undrat varför jag inte vill bli gymnasielärare längre. Jag hade otur med min praktik, den visade sig vara ganska hopplös om man inte är en stor man med mycket stark röst, man ska gärna vara nattklubbsvakt eller liknande. :) Här är listan på Sveriges bästa och sämsta gymnasieskolor. Gissa var Landskrona-Kävlinge-Svalöv där jag var hamnar på listan... Nu skyller jag inte på skolan i sig, jag misstänker snarare segregering (mellan svenskar och utlandsfödda eller med utlandsfödda föräldrar och mellan rika och fattiga kommuner) och att de elever från nämnda orter som siktar på högre betyg flyr till Helsingborg och Lund och att "resten" lämnas kvar, men iallafall... Siffrorna nedan är snittavgångsbetyget från gymnasiet...

Bästa och sämsta gymnasieskolkommuner läsåret 2007/2008

Bäst:
Öckerö 17,8
Danderyd 16,3
Mellerud 16,3


Sämst:
Landskrona/Kävlinge/Svalöv 12,9
Bollnäs 12,9
Grums 12,9
Klippan 12,9

Inga kommentarer: