fredag 19 december 2008

Vegojul

Idag blir det promenader i stan, kanske fika med en jobbarkompis (men hon ska tvätta idag o jag ska tvätta i kväll så jag hoppas hon kommer hit) o packande inför hemfärden österut.

Yes, det är soft, efter en hysterisk jobbdag igår med julbord som tog evigheter att fixa iordning, så mycket kött, kött, kött, kött o så fisk, fisk, fisk... det enda jag som vegetarian kunde äta var bröd & ost, sparrisomelett o rödbetsallad samt ägg. Nåja, jag fick ju mat på jobbet men började fundera på att folk uppmanas att inte sluta men iallafall äta lite mindre kött av klimatskäl eftersom framställningen av kött orsakar betydligt mer koldioxid- och andra utsläpp än om man äter vegetariskt. Julen drar ju upp köttätandet något enormt. Jag är inte emot att folk äter kött, men det är så många som äter så mycket utan att reflektera vare sig över hur djuren behandlas innan de dödas och hur mycket koldioxid industrin släpper ut. Däremot är det ju bra med en sund djurhållning och betade ängar, öppna landskap med mera.

Jag brukar inte ens tänka på att jag är vegetarian eller att det är något "udda" men vid jul blir det så extremt påtagligt. Tur att kusin Anette kommer hem, hon är släktens matlagningsexpert o har varit vegetarian i över 15 år. Jag är inte orolig över att gå hungrig i jul, snarare tvärtom... :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej gumm. vad fint skrivet, ja jag e faktiskt väldigt nöjd med pappas sten, tycker den e perfekt och det känns bra :)
hoppas att du haft en jättemysig jul med familjen, skönt att vara julledig va :)
många kramar

Anonym sa...

Hej Rebecka! Hur är det med dig? Hoppas du har haft en mysig jul! Kramar Jenny