torsdag 22 januari 2009

Introduktioner...

Nu har jag då börjat på sjuksköterskeprogrammet. Detta ämnar jag, till skillnad från lärarprogrammet, att gå klart! De är fantastiskt proffsiga här i Lund och det har varit en massa introduktioner hela veckan. För mig som har varit i Lund och Malmö i fem år så har mycket varit repetition, men jag gillar att de inte lämnar något åt slumpen utan ser till att alla har koll på saker och ting. Inget flum! Just nu längtar jag bara efter att komma igång, men jag antar att jag borde njuta av den första, lugna veckan. De nästkommande fem veckorna blir det en baskurs om omvårdnad, historia, författningar, ssk-professionen, vissa praktiska övningar (ta blodprov på dockor etc), sedan följer tio veckor med anatomi, farmakologi med mera. Så jag antar att det här första bara är uppvärmningen.

Min vana trogen så kan jag inte låta bli SOL (språk- och litteraturcentrum) så jag har skrivit in mig på en halvfartskurs i latin. Efter dagens biblioteksgenomgång m.m på vårdvetenskapliga så gick jag till SOL och ägnade mig åt bibelöversättning. :) Life is good.

Igår var jag på årets första gympapass (för min del alltså) och har nu ont ungefär överallt. I morgon ska jag dit igen, här ska det bli muskler & kondition!

Förresten, så kände jag mig gammal tills jag hamnade i min basgrupp. Hälften är födda runt -88, några är över 30 (en ska ha barn i juni) och så är jag mitt emellan, värsta medianalibit. Det känns fint Vi ska ha samma basgrupp hela terminen, sedan skiftar vi till hösten, allt för att den 110 personer stora klassen inte ska bli alltför anonym.

6 kommentarer:

Anonym sa...

ha d riktigt kul på ssk-programmet, kommer säkert att bli en spännande resa.
luguber, 52 år gammal

Pingvinkvinnan sa...

Tack vännen! Du har ju verkligen gjort en spännande resa som har emigrerat och allt. :) Jag hoppas på att kunna åka och hälsa på i år om jag har ekonomi till det. Kram!

Anonym sa...

Du är modig och målmedveten du som bara huxflux byter men fortsätter att studera! Hoppas allt går vägen, men det gör det säkert!

KRAM!!

Pingvinkvinnan sa...

Tack, jag hoppas också det... :) KRAM!

Anonym sa...

blöder dockorna?? vad är det i dom? :)

Pingvinkvinnan sa...

Teaterblod antar jag! :) Hihi jag vet inte, men det blir rapport så fort jag har varit där (nästa fredag).