torsdag 29 januari 2009

Slavistöl javisstöl :)

Det var superskoj att träffa de gamla slavisterna, de flesta går ju inte kvar på institutionen men försitter inte en chans till återträff, härligt! Vi drack öl och hamnade plötsligt i ett ondagsqiuz som de tydligen har där vi var i går (Kulturen i Lund). Vi kom nog trea faktiskt, men laget med quuerprofessor Tiina Rosenberg i vann såklart. Jag tror det var hon iallafall. :) En av frågorna handlade om rubel, varför det heter så, vilket jag inte hade någon aning om, men de andra visste såklart att det kommer av verbet "rubatj" som betyder hugga, eftersom man högg av bitar av silver/guld förr i tiden o betalade med dessa. Härligt med lagom nörderier. Den enda som fattades var Slovenien-Robert, han var sjuk.

Det är sånt här som livar upp ens vardag när man befinner sig på en ny skola o känner sig lite bortkommen, var är nördarna? Anna som jag har läst ryska med tidigare går dock i min klass och hon var med även i går kväll, så jag har en att nörda mig med. Jag har alltid känt mig udda men bland slavisterna är jag helt normal. Det är sant. :)

Peace.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför vara normal när Du kan vara Dig själv?

Anonym sa...

En luguber fråga - Det ryska namnet Arshavin blir det Arsjavin på svenska?

Pingvinkvinnan sa...

Ja det stämmer! Det kan vara lite knepigt med translittereringar ibland men så brukar det vara. Man kan ju fuska med och söka på namnet på engelska wikipedia och sedan byta till svenska och se vad det står där. En Arsenalspelare från St Petersburg alltså! ;)

Anonym sa...

precis!! en rysk gunner. tack för hjälpen