onsdag 4 april 2007

Promenader och statyer

Jag ger mig pa att skriva ett litet inlagg har mitt i Budapest-resan trots allt. Vi kom hit i mandags kvall 0ch blev genast fortjusta i den mysiga staden. Det ar ganska lugnt har trots att det ar en storstad och husen ar valdigt fina. Vad det ar for slags stil pa dem vet jag inte men det gar ju att ta reda pa...

I gar akte vi till ett stalle som heter Statyparken, dar man av nagon anledning har samlat en masas kommunistiska statyer. Det var bade Lenin och diverse arbetare. Tanten i kassan spelade glad kommunistmusik hela tiden och salde kitch. Vi kopte dock inget. Men statyerna var ganska spannande, jag kan lagga upp bilder pa nagra av dem i helgen. Jag gillade de stora statyerna mest, jag vet inte varfor, men jag antar att ska det vara pampigt sa ska det!

Idag har vi traskat, gatt, promenerat och klattrat for hela slanten. Vi bor pa Pest-sidan men tog bussen over till Buda dar vi besteg nagot slags berg med diverse utplacerade statyer pa. Sedan gick vi vidare till Buda-slottet och Mattiaskyrkan for att sedan avsluta med att ta metron till en gigantisk EU-parlamentsbyggnad. Den var cool. Det tal att sagas igen, byggnaderna har ar haftiga. Pa vag hem till vart kara Aboriginal Hostel sa snubblade vi pa ett persiskt te-hus. Vi har forresten som kvallstradition att dricka te pa Sirius, ett tehus som Martens bror Rickard rekommenderade oss. Vi rakar bo 2-300 m fran Sirius sa vi har redan varit dar tva ganger och ska strax ga dit igen. Det ar jattemysigt dar, man kan sitta vid bord eller pa kuddar pa golvet och folk sitter i sma krypin uppe vid taket. Det finns aven en Narnia-inspirerad garderob man kan ga igenom for att komma till det tredje stora rummet...

Som sagt var, nu ska jag och Ylva traska dit och ta oss en kopp te. Vi ar ganska trotta ganska ofta for det blir langa dagar och mycket traskande, men vi ar ju bara har i tre dagar sa det gor ingenting. Vi vilar och ater nar vi blir trotta. I gar var vi pa Cafe Gerbaud som Paola hade tipsat mig om. De hade underbara bakelser! Det kanns som att vi bara gar samt ater, men det ar val sa det ska vara. I morgon ska vi ga pa badhus! So long!

Inga kommentarer: