torsdag 10 januari 2008

Ett ägg i en anka i en hare

För er som har noll koll på universitet och högskolor så kan jag meddela att terminen slutar om en vecka. Då har jag tenta. Jag ska dessutom lämna in ett grupparbete och en annan inlämningsuppgift. Jäjä.

Hur som helst. Hela gårdagen ägnades således åt grupparbetet. Jag fick dock belöning i form av pannkakor med banan och choklad av Lisa efteråt. Hon gjorde verkligen fantastiska pannkakor, superdupergoda. Alla borde ha en Lisa som gör pannkakor åt dem. Jag gör mest te åt folk men det är också uppskattat.

Rebecka: "När jag var i Ryssland så åt jag pannkakor som jag köpte i en kiosk. Jag tog aldrig en matpannkaka, bara med banan och choklad. Fast det är också mat".

Olof skakar på huvudet. Det är inte mat. Lisa nickar glatt. Vi förstår varandra, hon och jag. :) Sedan kollade vi på grammisgalan och skrattade åt Carl Bildts hysteriskt fula kavaj.

Idag har jag korrekturläst vårt arbete och skämts lite över att jag inte är klar med min del för att sedan överge det hela för att äta vegoburgare o dricka öl med Lotta o Paola. Men Paola åker till USA i morgon (och Lotta till London men bara över helgen) så vi ville säga hejdå för den här gången. Jag bor ju i hennes lägenhet numera.

Det är ruggigt ute. Jag vet att fönstren är otäta och jag ser hur stjärnan vajar lite fram och tillabaka. Det är så det ska vara, då vet man att man får in lite syre (och iskyla...hu!).

--

Förresten så väller det fortfarande in dammiga antikvariatböcker här var och varannan dag. Fyra har med en viss kurs i ryska att göra och den femte är mest nöjesläsning. Den heter "HJÄLTAR, ODJUR OCH FRÄMMANDE VÄRLDAR ur rysk mytologi". Den får nog ligga bredvid mig i sängen i natt, den är så fin. Jag mailade en gammal lärare och frågade om kopplingen mellan en grej i Pirates of Caribbean (hjärtat i lådan) och någon rysk myt som jag hade för mig att hon hade pratat om. Det är skoj att se nutida paralleller. Det fanns även en till Harry Potter.

Det handlar kort och gott om att man tar en del av sitt liv, sin själ eller liknande och för över den till ett föremål för att förvara den där i väntan på bättre tider. Så ett olyckligt havsmonster i Pirates-filmerna har sitt hjärta i en låda. Lord Voldemort i Harry Potter har delat sin själ i sju delar och lagt i symboliska prylar, bland annat i sin gamla dagbok och i Harry Potter (!). Den här ryska myten handlar om en snubbe (Kosjtjej Bessmertnyj - det senare ordet betyder "den odödlige") som har delar av sitt liv ett ägg (som ligger i en anka som ligger i en hare etc). Tydligen är ägget en jättestor och viktig symbol för "liv" i Ryssland. Jag köpte ju massvis med träägg i Ryssland o gav bort men jag förstod inte kopplingen då. Fabergéägg är väl den ultimata kombinationen, liv och rikedom i ett.

2 kommentarer:

Anonym sa...

mums för pannkakor med banan o choklad! :D

lisa, e det hon som gick i vår klass lr? kram

Anonym sa...

Mattias Almén, ja det är min kusin. :) Kul att du träffade honom! Jag har inte sett eller pratat med honom på flera flera år! Men min bror bruka umgås med honom! Vad sa han? :)