onsdag 16 januari 2008

Läskigt möte

Jag tentapluggar, skriver på en inlämningsuppgift och lyssnar på SR:s kanal "Radio Sverige" på ryska. Det är alltså svenska nyheter på ryska i nutid, härligt. Jag älskar min dator som klarar sånt här som inte hade gått så bra med den gamla datorn.

I går var jag o Robert i min klass på vår praktikplats på föräldramöte med industriettornas föräldrar. Det var läskigt, en så konstig stämning. Lärarna har en bild av eleverna och föräldrarna har en annan bild av sina barn. En förälder föreslog att de ska anordna ett möte mellan dessa tre parter innan eleverna fyller 18. Oh my god.

Det spelar ingen roll att det kommer en skitbra föreläsare och pratar om samtalsteknik och hur viktigt det är att fokusera på det som är positivt (för att uppmuntra, annars hamnar elever/föräldrar i försvarsställning och vill inte samarbeta) om lärarna har en så fientlig inställning och att allting bara handlar om att klaga på eleverna och hota med att de får gå om ifall de inte sköter sig. Om jag hade varit förälder hade jag med hamnat i försvarsställning.

Jag och Robert var så tagna av det här att vi var tvungna att gå och ta en öl och diskutera det här efteråt. Jag hoppas jag har någon vettig människa att diskutera med även när jag har blivit klar och ska ta hand om klasser på egen hand. Det är klart att det kan vara supersvårt men fientlighet och hot funkar inte.

Åhhhhh vad drygt att Carl Bildt måste uttala sig hela tiden i det här ryska nyhetsprogrammet, hans röst skulle kunna tråka ihjäl vem som helst.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Radio Sverige" på ryska слушать не советую. у тамошних дикторов оловянная интонация гитлеровца, командующего расстрелом партизан. бррррррррр.