tisdag 2 oktober 2007

praktikplatsen

Jag har praktiserat i ett par dagar. Det känns ok hittills. Igår hade jag dock inga lektioner eftersom vissa av eleverna är på praktik. Men idag hängde jag med en annan svensklärare än min handledare. Jag kommer att vara med henne på en lektion i morgon som först. Det ska bli intressant. Jag har egentligen inte så mycket att säga. Skolan har en del problem med elever som är kriminella och tar droger och som är inblandade i rättegångar. Av skolans 200 elever är det endast 2 som är tjejer. Med andra ord så är det något segregerat men det är inte så mycket att göra år det just nu. Jag får gilla läget och hoppas att det går bra när jag väl ska försöka hålla i undervisningen på egen hand om ett tag.

Min handledare är väldigt bra och jag känner mig väl omhändertagen. Jag är inte orolig för att eleverna ska tycka att jag är konstig eller så, men det blir kanske svårt att bli bedömd på samma kriterier som en annan lärarkandidat som får undervisa på ett program där alla sitter tysta i sina bänkar samt har med sina papper och penna till lektionerna...

Dagarna bara flyger förbi och allt som har med motion och sådant att göra känns väldigt avlägset. Jag funderar på att gå ut med sopåtervinningen nu bara för att få lite luft. :)

Jag har kommit över Neil Gaiman-hysterin och har inte kollat i hans dagbok på flera dagar. Däremot så var jag nyss inne och skakade om hans orakel-kula och fick fram en hel del knäppa svar.

Nä nu var det väl dags för lite frisk luft, sedan är det sovdags eller möjligtvis Desperate Housewifes-dags.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har dom inte ens med sig papper och penna?! Haha... Kan du inte föreslå det som... tips?
/Jenny

Pingvinkvinnan sa...

eh jag tror att det är någon som redan har föreslagit det... vi hade kvartssamtal med en idag. han såg helt chockad ut när läraren sa att han var tvungen att skaffa ett block själv. Men han har väl fullt upp med att undvika att hamna i gängbråk och sådant så det är kanske inte så lätt att bry sig om papper och penna då.