torsdag 28 februari 2008

Zbigniew

Jag har ett underbart fantastiskt boktips att dela med mig av. "Hjälp jag heter Zbigniew" av Zbigniew Kuklarz. Här kommer ett klipp ur en intervju med honom i samband med att boken kom ut för ett par år sedan. "Under uppväxten hade Kuklarz inget större bokintresse. Han nämner John Irwing och den polske författaren Stanislaw Lem - "jo, han heter faktiskt så i efternamn". Det var först när han började läsa litteratur på universitetet som han upptäckte klassikerna."

Boken handlar om huvudpersonens systers 40-årsfest där Zbigniew och en massa galna polska släktingar och vänner deltar. Språket är ganska skruvat, liksom personerna och på väg hem från Lisa i kväll så fick jag verkligen anstränga mig för att inte skratta högt.

Nu ska jag lägga mig och läsa lite till. Fast jag somnar nog snart, klockan är redan ett...

1 kommentar:

Lovisa sa...

Jag har läst den och kan bara hålla med, det är en mycket fantastisk bok!