lördag 10 februari 2007

Quisling

Dagens ord är redan utsett, trots att klockan bara är halv tio på förmiddagen. Ordet är.... quisling! Detta säregna ord stötte jag på under min sedvanliga förbjudna läsning (Aftonbladet) och efter koll på Wikipedia så fick jag reda på att det betyder landsförrädare. Det var tydligen en norsk politiker som hette så. Denne man blev för övrigt kallad "gummigris" av Hitler. Nazisterna satte honom på statsministerposten i Norge 1943 (han avsattes efter fem dagar). Han avrättades för landsförräderi 1945. Jag visste inte att det fanns dödsstraff så länge, men jag är väl naiv... Efter en snabbkoll så ser jag att dödsstraffet i fredstid avskaffades i Sverige 1921, och i krigstid 1973. Det förbjöds här 1975. Norge tog bort dödsstraffet redan 1902 men återinförde det för brott begångna under andra världskriget. Så det förklarar att den där Quisling blev arkebuserad.

I love Wikipedia. :)

I går lyckades jag ta mig igenom latinläxan till tisdag, så resten av helgen får gå i fascismens tecken! Ja, det är måndagens föreläsningar i statsvetenskap (politiska ideologier) jag syftar på, jag har inte planerat någon politisk åsiktsrockad.

3 kommentarer:

myrkyr sa...

Du vet väl att man kan prenumerera på dagens ord? Lär mig en hel del på det. http://mailer.omettord.se/ Rekomenderas!

Pingvinkvinnan sa...

Tack vännen! Jag älskar att lära mig nya ord.

myrkyr sa...

Är kanske iofs inte så många nya ord - snarare ords ursprung men det är minst lika intressant enligt min mening. =)