onsdag 14 februari 2007

Sims

Ibland tänker jag att livet är som datorspelet "The Sims". Sedan inser jag ju att spelet är gjort för att likna ett människoliv, så det kanske är en konstig liknelse, men jag tycker att spelet illustrerar mina problem ganska bra. Spelet går alltså ut på att man skapar olika karaktärer som tillsammans bildar familjer, bygger hus, inreder dem, och när spelet då har börjat så söker de jobb, arbetar, lagar mat, ringer kompisar etc. Det finns olika staplar som visar om de mår bra eller inte. När de har ätit så blir "hunger"-stapeln grön (och om man har råd med ett dyrare kylskåp så håller man sig mätt längre), men så måste man gå till toaletten snabbare. Om man pratar med grannarna så får man mycket i vänskapsstapeln men det kanske blir sent och då blir energistapeln röd.

Min poäng är att jag tycker livet är något åt det hållet, de där staplarna är aldrig helt gröna samtidigt. Om jag tränar mycket så måste jag äta mer, jag får dessutom mindre tid till skolarbete. Om jag sitter mycket i köket så får jag sällskap men får ingenting gjort. Om jag cyklar till skolan så får jag mer skoltid men om jag går så får jag mindre ont i ryggen + mer luft och ljus. Om jag läser tidningen så blir jag allmänbildad men frukosten tar för lång tid. Egentligen kretsar allting kring att få skoltid och tid till vänner utan att förstöra kroppen (genom alltför mycket stillasittande).

Egentligen är lösningen på problemet enkel: mindre datortid - mer fritid.

To be continued...

Inga kommentarer: