fredag 2 februari 2007

Tid

Haha jag skulle gå och lägga mig i tid, vilket jag också gjorde, men jag somnade inte förrän vid 2-tiden, så jag är helt groggy idag. Jaja. Så är det när man ska forcera fram bra vanor. Men nästa vecka har jag föreläsningar kl 8 så då måste jag upp tidigt. Det är bra.

Jag måste säga att jag blir mer och mer arg på ryskämnet, för att det är så opedagogiskt upplagt. Latinet är mycket mer tillåtande, men visst, de har ju inte lika många grammatiska undantag som ryskan. Statsvetenskapen tvingar oss att tänka över hur verkligheten är, vad folk säger i debattartiklar och annat, om de kan ha något bakomliggande motiv och så vidare och så vidare. Det är skönt efter allt grammatiktragglande.

Dagens länk är felande, men jag kanske finner en senare.

Min gode vän CJ kommer hit lite senare. Han bor i Kina i vanliga fall så vi ses bara en gång om året numera, och det är knasigt nog i januari-februari. Jag antar att de har något slags nyårslov då.

I natt när jag inte kunde sova så läste jag lite i en rysk novell som heter "Purpurseglen" av Alexander Grin. Den är som en blandning mellan en Harlequin-berättelse och riddarsaga. Den skrevs på 1930-talet och blev tydligen otroligt populär i Ryssland. Jag kan förstå att det fanns ett stort behov av eskapism när det var krig och elände, men den känns ganska omodern nu.

Jag kanske åker till Budapest i april. Jag behöver också eskapism, det är bara dimmigt och grått här.

Man kanske skulle bli kyrkoslavist. Det om något måste väl vara verklighetsfrämmande, men ändå så vackert.

Inga kommentarer: