onsdag 21 mars 2007

Tentan




...............................................................................................................................................
Jag klarade dagens rysktenta! Jag var så nervös, det är jätteskönt att ha den avklarad. Hur som helst. Mannen som står staty heter Pusjkin, Rysslands nationalskald, och jag fick under tentan översätta både delar av hans novell "Skottet" samt en dikt med en för mig just nu okänd titel. Dikten handlar om att Pusjkins minne och ära ska vara högre än den där pelaren på bilden ovan. Pelaren heter typ Alexanderobelisken och är som synes jättehög (kolla människorna bredvid)! Byggnaden till vänster är det tjusiga Vinterpalatset, St Petersburgs stolthet. Pusjkin är såklart också St Petersburgs stolthet, så jag tror han lyckades med sin föresats (att bli större än den där pelaren). Det kanske var synd att jag inte köpte den där Pusjkinkoppen ändå på hans museum...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till tentan!!! :D
Angående höga statyer så ska de sätta upp en skitful staty med Pinocchio i Borås som är ca 9 meter hög och kostade 11 miljoner.

Pingvinkvinnan sa...

hahaha jag läste om den, det är ju jätteroligt! Länge leve Pinoccio! hihi

ChW sa...

Det är klart att Pusjkin är större än den där kolonnen. Pusjkin är ju störst, alla kategorier.

Lovisa sa...

Pusjkin!! :) /Lovisa